• Очікується поступова переорієнтація другорядних торговельних центрів на офісні та житлові.
• У 2018 році в Європі введено в експлуатацію 2,6 млн кв. м торгових центрів, що є найнижчим показником за попередні 24 роки.
• Загальний обсяг ринку ТРЦ у Європі складає 168,1 млн кв. м.
• Обсяг введення в експлуатацію нових торговельних центрів у Західній Європі знизився на 23%, а у Центральній Європі – на 31% у річному обчисленні.
За даними
міжнародної консалтингової компанії Cushman & Wakefield, по мірі того, як
ринки торговельних центрів досягають зрілості у більшості європейських держав,
буде збільшуватися розрив між успішними якісними об’єктами та другорядними
локаціями, яким необхідно змінюватися та розвиватися задля того, щоб утриматися
на плаву.
Щорічний звіт
компанії «Девелопмент торговельних центрів в Європі» (European Shopping Centre: The Development Story) показує, що у 2018 році
нова пропозиція у сегменті торговельних центрів склала близько 2,6 млн кв. м,
що на 28% менше, ніж у 2017 році. Обсяг нової пропозиції у 2018 році став
найменшим за 24 роки. Його можна порівняти з показниками початку 1990-х років,
коли були відкриті перші традиційні торговельні центри в Центральній і Східній
Європі.
Однак, незважаючи
на сповільнення темпів девелопменту протягом останніх п’яти років, загальний
обсяг ринку у Європі зростає і наразі складає 168,1 млн кв. м, що посилює
конкуренцію між торговельними центрами. Щоб утримати свої ринкові позиції,
девелопери скеровують зусилля на проекти з редевелопменту та реконструкції для
створення сучасних, естетично привабливих торговельно-розважальних центрів.
Автор звіту
Сільвія Джодловскі, старший аналітик у компанії Cushman & Wakefield,
сказала: «Можливості для девелопменту нових торговельних центрів розглядаються
переважно у двох напрямках. Це домінантні інноваційні ТРЦ із сильною
розважальною складовою, які прийшли на зміну застарілим непривабливим об’єктам,
та невеликі «магазини біля дому», для яких відстань, наявність продуктового
супермаркету та правильний набір орендарів є ключовими факторами успіху».
Західна Європа
Занепокоєння
через швидкий розвиток електронної комерції та зростання популярності
торговельних коридорів загальмували девелопмент нових торговельних центрів у
Західній Європі. Тим не менш, вже четвертий рік поспіль найактивнішою країною з
точки зору введення нових торговельних площ стає Франція - 237 тис. кв. м.
У Великобританії
надлишок пропозиції, спричинений онлайн-торгівлею, також не стримує девелопмент
нових торговельних центрів. Девелопери зосередили свою увагу на керуванні
потоками відвідувачів, створенні унікального та інтерактивного досвіду покупок
через розширення розважальної складової, а також на багатофункціональності
об’єктів. Велика Британія посіла третє місце в Західній Європі за обсягом
девелопменту ТРЦ у 2018 році - 147 тис. кв. м нової пропозиції, 74% з яких
припали на два об’єкти. Це на 8% більше, ніж у 2017 році.
У Фінляндії
розвиток торговельних центрів підтримується сильною міською міграцією; 80%
торгової площі розташовано в трьох найбільших регіонах: Гельсінкі, Тампере і
Турку. Іспанія залишилася лідером із девелопменту торговельних центрів у
Південній Європі.
У 2019 та 2020
роках нова пропозиція у сегменті торговельних центрів у Західній Європі
очікується на рівні 2,1 млн кв. м.
Центрально-Східна Європа
Туреччина була
найактивнішою країною в Центральній і Східній Європі, ввівши 525 000 кв. м
нових площ у 2018 році. Порівняно з 2017 роком, обсяг нової пропозиції
скоротився майже на 50%, оскільки девелопери зосередилися на менших об’єктах та
реновації / оптимізації існуючих центрів. У Росії, що стала другою за
активністю девелоперів в регіоні, обсяг завершених робіт досяг 436 тис. кв. м.
Хоча це найнижчий показник за 15 років, очікується його збільшення у 2019-2020
роках, оскільки на стадії будівництва знаходяться об’єкти загальною площею 1,8
млн. кв. м.
Позитивна
економічна ситуація в Польщі забезпечила надійну платформу для розвитку
роздрібної торгівлі. У 2018 році ринок збільшився на 300 тис. кв. м. нових
торгових приміщень, що є третім найвищим показником у Європі. Так само, як і в
Західній Європі, розвиток електронної комерції призвів до посилення
конкуренції, що змушує орендодавців зосередитися на модернізації ТРЦ.
В інших країнах
Центральної Європи ситуація була стабільною. У Болгарії, Чехії, Словаччині та
Угорщині ринки наближаються до зрілості. Потенційно нові можливості полягають у
девелопменті багатофункціональних об’єктів, розташуванні в житлових районах та
поблизу важливих вузлів громадського транспорту.
У 2019 і 2020
роках у Центральній та Східній Європі очікується збільшення обсягу площ
торговельних центрів на 4,4 млн кв. м.
Сільвія
Джодловскі додала: «Орендодавці та інвестори повинні пристосуватися до
поляризації ринку торговельних центрів. Ми не очікуємо подальшого
великомасштабного девелопменту ТРЦ у традиційному розумінні. Замість цього
відбуватиметься поступове зростання кількості проектів реконструкції для задоволення
зростаючого попиту на гнучкий простір.
Багатофункціональні
об’єкти швидко набувають популярності, оскільки інвестори усвідомлюють
справжній потенціал, яким вони володіють. Як ми бачимо в деяких частинах
Європи, де Франція є яскравим прикладом, девелопери торговельних центрів
намагаються диверсифікуватися за допомогою нових форматів, таких як
рітейл-парки та гібридні формати, що включають в себе офіси, готелі та житлові
приміщення».