pixel mautic

Что нового в бизнесе пользователей Deadline?
Каждый понедельник рассказываем про это журналистам Украины!

Чтобы прочитать релиз или бесплатно разместить свой:

14:08 2020.03.31
star_border Добавить в избранное

Підвищення цін на лікарські засоби та продукти харчування. Що робить в цей час АМКУ?

Антимонопольне відомство України моніторить ціни, досліджує ринки, але чи вдасться йому стати дієвим інструментом впливу на учасників ринку, поки під питанням.

Останнім часом велика кількість ЗМІ публікує інформацію про підвищення цін на життєво необхідні товари. Уже й представники місцевої та державної влади звертаються до АМКУ із закликами, щодо втручання в ситуацію, яка скралась на ринках фармацевтичних засобів та ринках продуктів харчування. Однак слід пам’ятати, що очікувати від Антимонопольного комітету України блискавичних рішень не варто, адже розгляд однієї справи в АМКУ може тривати до кількох років. До того ж Антимонопольний комітет України не виконує роль цінового регулятора, в нашій країні цією функцією опікується Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, однак всі про це чомусь забувають. Комітет же розглядає той чи інший випадок підняття цін лише з точки зору порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Наразі у відомстві вже повідомили, що слідкують за ситуацією на обох вказаних ринках і нагадали потенційним порушникам про штрафні санкції, які будуть застосовані у разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції. У свою чергу, Київське тервідділення АМКУ, яке ще у лютому 2020 року рекомендувало 34-м суб’єктам господарювання утриматися від вчинення дій щодо встановлення роздрібних цін на маски медичні одноразові, які перевищують економічно-обґрунтований їх рівень, уже звітує про виконання деякими учасниками ринку цих рекомендацій. Також більшість територіальних відділень АМКУ уже рекомендували суб’єктам господарювання, що здійснюють діяльність на ринках продуктів харчування тривалого зберігання, утриматися від вчинення дій щодо встановлення роздрібних цін, які перевищують економічно обґрунтований їх рівень. У відомстві також наголошують, що на цей час проводять щоденний моніторинг цін на продукти харчування та лікарські засоби в роздрібних мережах і закликають, як от працівники центрального апарату та Київського і Полтавського тервідділень АМКУ, звертатись до них із заявою та повідомляти про факти виявлення порушень на вказаних ринках. Тобто наразі відомство лише проводить дослідження на вказаних ринках та здійснює щоденний моніторинг інформації (реклами), що поширюється в ЗМІ та соціальних мережах, з метою виявлення та припинення порушень конкурентного законодавства стосовно ситуації навколо заходів щодо запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19. На офіційному сайті відомства ще немає жодної інформації про відкриття справ проти учасників ринку фармацевтичних засобів або ринку продуктів харчування, оскільки для відкриття таких справ потрібні вагомі причини та докази наявності ознак порушення саме законодавства про захист економічної конкуренції. АМКУ це не той орган, що може просто так прийти до будь-якого суб’єкту господарювання і наказати швидко знизити ціни на той чи інший товар і стояти над душею у підприємця поки той це не зробить. Відомство має побачити в його діях або порушення правил добросовісної конкуренції, або факт змови з іншими учасниками ринку (внаслідок чого ціна і піднялась) або зловживання монопольним становищем, яке призвело до завищення ціни на той чи інший товар. Мінекономіки зі свого боку, також міг би підключитись до цієї ситуації та зі свого боку почати з’ясовувати чому трапилось таке підняття цін на значущі для населення товари. У свою чергу АМКУ для початку, для того, щоб розпочати справу, має зібрати необхідну інформацію – це можуть бути заяви від учасників ринку, споживачів, громадських організацій, ЗМІ, інших контролюючих органів влади чи інформація отримана безпосередньо від самого суб’єкту господарювання. І лише потім, зваживши всі фактори і зібравши весь необхідний матеріал, відомство відкриває справу проти того чи іншого суб’єкта господарювання. Розгляд же самої справи, це теж робота не одної години чи одного дня, оскільки АМКУ має співставити всі наявні в нього матеріали, провести власне дослідження і зрозуміти чи має місце факт порушення в діях того чи іншого учасника ринку. В нашому випадку навіть виявлення необґрунтованого завищення ціни не означає порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Тому що учасник ринку не володіє монопольним становищем, а отже відсутні підстави для притягнення його до відповідальності. Якщо ж в діях учасників ринку АМКУ і виявить порушення конкурентного законодавства, то це не обов’язково означатиме накладення величезного штрафу. Для початку Комітет може надати лише обов’язкові для розгляду рекомендації, на виконання яких дасть певний строк, і вже у разі якщо порушник не дослухався до рекомендацій відомства, АМКУ оштрафує його та зобов’яже знизити ціни до економічно-обґрунтованого рівня. Розмір штрафу може сягати 10% доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції за попередній рік. Також за наявності ознак порушення, Антимонопольний комітет України може відкрити справу, але у разі швидкого припинення порушення шляхом виконання рекомендацій, наданих в ході справи, справу буде закрито. Проте, відповідно до чинного законодавства України, порушник може оскаржувати рішення АМКУ у судовому порядку, а тому, чи він заплатить штраф та знизить ціни буде зрозуміло лише після рішення суду. Таким чином не варто очікувати від Антимонопольного комітету України надшвидких дій, які спричинять різке зниження цін, до того ж відомство не є ціновим регулятором – це прерогатива Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, АМКУ має повноваження лише у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції. Виходом з цієї ситуації в майбутньому стало б розроблення разом з Мінекономіки системи контролю за цінами на соціально значущі товари. Як же будуть розгортатися події в нашому випадку, і чи відкриватиме реальні справи АМКУ проти учасників ринку фармацевтичних засобів та ринку продуктів харчування, і чи підключиться Мінекономіки до процесу врегулювання цього питання, покаже тільки час. Тож бережімо себе, слідкуймо за подіями та своїм здоров’ям.

Контактное лицо