• У 2017 році в Європі було введено в експлуатацію 3,8 млн кв. м нових площ торговельних центрів, що на 23% менше, ніж у 2016 році.
• Загальна площа європейських торговельних центрів на початку 2018 року склала 166,5 млн кв. м, що на 2,3% вище показника попередніх 12 місяців.
• Протягом 2018 і 2019 років очікується завершення девелопменту 6,6 млн. кв. м.
Згідно зі звітом
компанії Cushman & Wakefield «Європейські торговельні центри», темпи девелопменту ТРЦ у Європі
сповільнюються, обсяг площі закінчених об'єктів будівництва знизився на 23% у порівнянні з аналогічним періодом
минулого року до 3,8 млн кв. м в 2017 році.
Загальний обсяг площ
торговельних центрів в Європі на початок 2018 року склав 166,5 млн. кв. м, що
на 2,3% більше показника аналогічного періоду в 2017 році. На Західну Європу
припадає 109,7 кв. м, а 56,8 млн кв. м - на Центральну та Східну Європу (ЦСЄ).
Протягом 2017 року Туреччина замінила Росію на позиції найактивнішого ринку
Європи, ввівши 495 000 кв. м в другій половині року, випередивши Росію (330 000
кв. м) і Польщу (298 000 кв. М), що посіла третє місце.
Зміна споживчої
поведінки і зростання електронної комерції створили одночасно і складне
середовище, і додаткові можливості для власників торгових центрів і рітейлерів.
В перспективі, кількість нового простору, який буде введено в експлуатацію
протягом найближчих двох років, оцінюється на рівні 6,6 кв. м. Проте,
відбудеться значний розрив між Сходом і Заходом, оскільки в Західній Європі
очікується зниження обсягів на 21,3%, тоді як в Центральній і Східній Європі
зростання складе 12,3%. Це продовжить тенденцію, сформовану протягом останнього
десятиліття, коли Західна Європа відстає від ЦСЄ з точки зору появи нових площ.
Автор звіту Сільвія
Джодловскі, старший аналітик департаменту досліджень у компанії Cushman &
Wakefield в Лондоні коментує: «Зростання електронної комерції, зміна споживчої
поведінки і очікувань, розвиток технології і все ще зростаюча пропозиція
вплинули на девелопмент європейських
торговельних центрів
і призвели до скорочення об’ємів нового простору. Така ситуація особливо
характерна для більш розвиненого ринку Західної Європи, але трапляється також і
в Центрально-Східному Європейському регіоні.
На даний
час основна увага девелоперів сконцентрована на якості простору і його
організації. Девелопери тепер
вважають організацію архітектурного середовища важливим компонентом успішного
торгового центру, так як поєднання рітейлу, відпочинку та розваг як і раніше
створює ті умови, які не можна повторити в Інтернеті. Добре спроектовані,
динамічні і високоякісні приміщення є необхідністю для власників ТЦ, що
прагнуть залучати нових покупців, збільшувати відвідуваність і час
перебування».
Джастін Тейлор,
керівник департаменту торговельної нерухомості регіону EMEA у компанії Cushman
& Wakefield у Лондоні, сказав: «Сьогоднішні торговельно-розважальні центри
сильно відрізняються від тих, які з'являлися двадцять років тому, і їм потрібно
буде продовжувати розвиватися, щоб тримати руку на пульсі і відповідати вимогам
все більш досвідченого і перебірливого споживача. Термін «торговельний центр»
поступово зникає, оскільки вони більше не орієнтуються виключно на шопінг.
Замість цього вони поєднують традиційні компоненти рітейлу із закладами
харчування, дозвіллям, тимчасовими ярмарками та сервісними центрами.
Головною темою
наступних кількох років стане «організація середовища», і в міру того, як
кордони між секторами розмиваються, вже немислимо будувати торговий об'єкт без
зон відпочинку, житлових приміщень, офісів або коворкінгового простору. Торгові
центри стають місцями, де перетинаються багато різних напрямків для створення
яскравих епіцентрів діяльності, які задовольняють наші найрізноманітніші
комерційні, розважальні та соціальні потреби».
Західна Європа
Франція була
найактивнішою країною з точки зору нових відкриттів, увівши в експлуатацію
понад 326 000 кв. м нових торговельних площ у 2017 році. Проте, зрілість ринку
і значна існуюча пропозиція привели до 28%-го скорочення новозбудованого
простору в порівнянні з 2016 роком.
У Великобританії
слабший попит на торговельну нерухомість за межами основних престижних
торговельних локацій і надлишкова пропозиція торговельних площ призвели до
23%-го зниження активності девелопменту ТРЦ, а в 2017 році було завершено
будівництво всього 120 000 кв. м. У Німеччині спостерігалося 82%-е зниження в
2017 році оскільки законодавство про обмеження землеустрою призвело до
зменшення девелопменту нових заміських торгових центрів.
В Іспанії рекордні
82,4 мільйона туристів у 2017 році позитивно вплинули на девелопмент торгових
центрів, оскільки попит з боку рітейлерів й інвесторів збільшився. Іспанія
посідає другу позицію з точки зору девелопменту в 2017 році, ввівши 210 000 кв.
м нового простору і маючи другий за величиною план девелопменту на 2018/19 рр.
Серед європейських
міст Гельсінкі, Париж, Люксембург, Мадрид і Марсель складають топ-5 ринків з
точки зору девелопменту.
Центральна та Східна Європа
У 2017 році Росія
була другою за величиною країною з точки зору девелопменту, незважаючи на те,
що щорічний обсяг завершеного будівництва скоротився з 1,6 млн. кв. м у 2016
році до 0,6 млн. кв. м у 2017 році. Частково це пов'язано з економічним спадом
у 2014 році, коли значно знизилося число нових проектів, а також є результатом
відносної рівноваги попиту та пропозиції, досягнутої в 2017 році. План проектів
на 2018 рік показує, що девелопери тепер переключили свою увагу з
великомасштабних проектів на більш дрібні об'єкти.
Минулого року нова
пропозиція на ринку торговельної нерухомості Туреччини значно зросла і склала
1,1 млн кв. м, що робить її найбільш активною державою з точки зору
девелопменту і складає 74% від загального об’єму завершених об’єктів
будівництва у регіоні Центрально-Східної Європи у 2017 році. На 2018-2019 рр.
заплановано ввід 1,4 млн кв. м нового простору, 70% з яких буде розташовано в
Анкарі або Стамбулі, хоча прогнозується певне сповільнення через відносно
слабке торговельне середовище та близький до насичення рівень в деяких частинах
ринку.
У Центральній Європі
в 2017 році майже на 20% зменшилася кількість нових торговельних площ. Однак
поліпшення економічної ситуації призвело до зростання заробітної плати і рівня
продажів у регіоні. Це викликало інтерес з боку міжнародних рітейлерів і
підтримало девелопмент торговельної нерухомості в Польщі, Чехії і Словаччині.